Direktlänk till inlägg 13 september 2009

Lucia och pepparkakor

Av Cina - 13 september 2009 15:30

       


Nej jag har inte blivit galen- men det slog mig nu här i em att om exakt 3 månader så har vi firat Lucia och ätit pepparkakor. det känns så konstigt- för när jag kikar ut så regnar det lite och jag ser hur äpplena vajar i vinden, gräset behöver klippas och nyss kom en av mina älskade döttrar in med en hel korg full med svamp, gula kantareller och massor med trattisar. Och ändå så är det inte så länge tills vi har snö, adventsljusstakar ,tända ljus och doft av lussekatter och pepparkakor. På nåt vis känns det tryggt och skönt-men det gör som sagt inget att det är 3 mån ditGlad


  

Här är ett bra recept på pepparkakor för er som inte vill vänta tills dec med att baka...

Ingredienser

150 g margarin/smör

2 1/2 dl strösocker

1/2 dl sirap

1 dl vatten

1/2 msk ingefära

1/2 msk nejlikor

1 msk kanel

1 tsk stött kardemumma

1/2 msk bikarbonat

ca 7 1/2 dl vetemjöl

Ugn: 225°


Gör så här

1. Rör fett, socker och sirap smidigt.

2. Tillsätt vatten, kryddor, bikarbonat och mjöl till en smidig deg. Lägg den i kyl över natten.

3. Kavla en bit av degen i taget, ta ut kakor med mått, grädda cirka 5 minuter. Låt dem kallna på plåten.


**************************************************




 
 
Eva

Eva

14 september 2009 14:33

skönt att se att flera har tankar om jul od........ler !
Jga har lagt in "möss"-beskrivningen på min blogg.

Ha det gott !

http://urmoderns.blogg.se

 
Maria

Maria

15 september 2009 12:25

Visst är det härligt med pepparkaksdoft. Fast jag håller med om att det är skönt att det några månader dit. Det är nog mest jag i den här familjen som fortfarande tycker det är kul att baka pepparkakor. Kom att tänka på vår äldsta dotter som gärna vill ha mycket på gång samtidigt precis som sin mamma. Hon kom på att när man gräddar dom i ugnen så hinner man jog springa några varv runt huset under tiden men som sagt...som det står i ditt recept så handlar det om 5 minuter så när jag kom hem så låg det svarta pepparkakor i den vita snön:-)))

http://www.mariajohansson.dinstudio.se

 
Maria

Maria

16 september 2009 18:08

Pepparkakor var länge sedan jag åt pepparkakor, men snart är det ju faktiskt dags, en månad eller två kanske.

http://mycolourfuldays.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cina - 11 februari 2013 22:21


Nu har jag testat att sticka en variant på VM mössan. Garn: Raggi 1 nystan av vardera färgen vit, orange och mellanblå. Lägg upp 76 m med blått garn på  rundsticka 40cm  4- 4,5  beroende på om du stickar löst eller hårt. Alt strumpstickor, f...

Av Cina - 20 januari 2013 14:15


jättekul och spännande att testa...    

Av Cina - 20 januari 2013 14:14

2 västar till jag fått klara, båda i Noro Kureyon...       ...

Av Cina - 20 januari 2013 14:12


Så blev den..kul och rolig att sticka....    

Av Cina - 27 oktober 2012 08:45


Kärt barn har många namn...detta härliga garn och mönster hittade jag på Syfestivalen på Älvsjömässan förra helgen. Jättekul och faktiskt tine alls särskilt svårt. Allt från Mariasgarn.se     ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2009 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards